reklama

Dvadsať miliónov v tráve

Na zrušenej železničnej trati Rimavská Sobota - Poltár sa voľne povaľuje 2 500 ton koľajníc v hodnote okolo 20 mil. korún.. Nech sa páči, príďte si nabrať, nebudete ani prví, ani poslední. Pre tých, ktorí by to mohli považovať za navádzanie k trestnému činu, malá zmena: Nekradnite! Kradnutie je zlé!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (27)

Voktóbri roku 2000 Železnice SR zastavili prevádzku nalokálnej trati Rimavská Sobota - Poltár. Dôvodompre odstavenie takmer sto rokov starej 30-kilometrovej trate bol jejzlý technický stav. Podľa vtedajších odhadovOkresného úradu v Rimavskej Sobote by na jej opravupotrebovali 20 až 200 miliónov korún (podľa rozsahuopráv). Ešte niekoľko rokov dotknuté samosprávydeklarovali snahu podieľať sa na oprave trate a obnoveníosobnej dopravy, ale náhradná autobusová dopravaa slabnúci záujem samotných obyvateľov ichnevýrazné snahy umlčali. Z trate medzičasom začalimiznúť koľajnice, spojky, ktoré ich kotvili kpodvalom, aj samotné podvaly. V máji 2007 dozrel časna jej definitívny odstrel a Ministerstvo dopravy SR juvyradilo zo zoznamu tratí s tým, že koľajnice zostanúna mieste, ak o ne železnice neprejavia záujem.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Prázdninovábrigáda. Mlátenie kladivom síce počuť nadiaľku, ale vždy je kam utiecť.

Štátna"rýchla rota"

Rozkrádanie trate sa pomalystáva regionálnym športom. Aj mňa to hneďnapadlo,keď som to videl. Nie rozkradnúť, samozrejme, na tosom príliš mäkký, ale kúpiť trať arozobrať si ju. Nakoniec som si z toho nechal len námet načlánok, lebo by s tým bolo veľa práce a ja apráca sa čo? Nekamarátime.

Chýbajú už stovkykoľajových spojok a podvalov, stovky metrov koľajníc.Napriek tomu, že dvadsaťmetrový kus váži takmertonu, pre vynaliezavých zlodejov to nie je prekážkou.Rozoberať spojky tiež nie je problém, stačí silnýkľúč a kladivo. Dvoch mladíkov som stretol priOžďanoch - s ruksakmi a ručným náradím siprivyrábali na prázdniny. Paralelne s traťou vedútakmer po celej jej dĺžke asfaltové alebo poľnécesty, takže to ani zlodeji podvalov nemajú ťažké.Postupne teda mizne všetko, čo sa dá predať, napriek tomuvšak bujná vegetácia stále ukrývakoľajnice za 17-20 miliónov korún (podľa nákupnýchcien v zberných surovinách, pri priamom predajispracovateľom by to bolo o niekoľko miliónov viac) akoľajové spojky a podvaly v hodnote rádovo státisícovkorún.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pohľad na zarastenú arozkrádanú trať svedčí o tom, že o ňumajiteľ - štát nejaví záujem a rozhodol sanechať ju zhrdzavieť. Omyl. Úrad pre reguláciuželezničnej dopravy už vydal rozhodnutie o jej odstránenía môžeme si len tipnúť, či železničiari k činuprikročia pred alebo po jej rozkradnutí. Rýchly zásahnie je dôležitý len kvôli zlodejom - každýmstromom alebo černicovým krom, ktorý vyrastie medzikoľajami, sa náklady na demontáž trate zvyšujú.

Obrázok blogu

Sušany.Koľajové spojky sú už dávno preč, chýbaaj množstvo podvalov.

Skoupímevšechno

Podľa zákona č.223 o odpadochsmú zberne druhotných surovín vykupovaťkoľajnice len od prevádzkovateľov dráh, alebopodnikateľských subjektov, ktoré s nimi pracujúna zmluvnom základe. Nie všetky to však dodržiavajú,niektoré majú cenu za kilogam koľajnice (od 6 do 8 Sk)uvedenú dokonca v cenníku. (Do telefónupovedia: Koľajnice? Prineste!) Okrem toho, je mnoho firiem zozahraničia, ktoré túto komoditu na Slovensku skupujú."Skoupíme všechno, je o to veliký zájem,"tvrdí Pavel Strejcovský z chomutovskej firmy Stahl.(Normálne som mu zavolal! Pre istotu, čo ak by sompodľahol pokušeniu a strčil do vrecka kus koľajnice?) Nielenčeské a slovenské firmy majú záujem onaše staré koľajnice a podvaly. S rovnakým dopytomnám na trh vstupujú aj firmy z Lotyšska, Holandska,Nemecka, Ukrajiny, či dokonca až z Kene a Egypta. Internetovýdopyt sa počíta v stovkách tisícoch ton.Napriek tomu takmer 2500 ton koľajníc medzi Rimavskou Sobotoua Poltárom zarastá nepriechodnou vegetáciou,keďže zlodeji majú pramalú šancu tieto rýchlostnépreteky s prírodou a sťaženým odpredajom vyhrať. Alev druhom kole preberie štafetový kolík štát aten sa uspokojí aj s menej ziskovými úsekmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Zaožďanským tunelom už chýbajú stovky metrovkoľajníc.

Namiestovlakov bicykle

Samosprávy v "povodí"zrušenej trate Rimavská Sobota - Poltár sa 15.mája2008

dohodli so zástupcami ŽeleznícSR a MDPT SR o odkúpení trate, aby si z nej urobilicyklistický chodník. Samosprávy už v tejtosúvislosti rozbehli mikroregionálnu spoluprácu aspoliehajú sa na to, že peniaze na vybudovanie chodníkacyklotrasy zoženú z eurofondov. Trať, resp. jej zvyšok poodstránení koľajnicových zvrškov, by chceli odministerstva získať bezplatným prevodom. „Zatiaľnevieme nič," povedal primátor mesta PoltárIng.Pavel Renčák. „Na rokovaní nám povedali,že je to priechodné, ale zatiaľ nemáme ničpotvrdené, nevieme cenu, ani termíny. Na ťahu súželeznice."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A železnice by nemali pridlho otáľať.Tento štátny majetok je ponechaný napospas zlodejom aprírode už druhý rok a každým dňom jeho cenaklesá.

Ján Babarík

Ján Babarík

Bloger 
  • Počet článkov:  218
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu