reklama

Aký by bol kurz na moje prežitie?

Podľa prieskumu BBC je väčšina ľudí na svete presvedčená, že západnú civilizáciu a islam viac vecí spája, ako rozdeľuje. Len 28 % si myslí, že sa nevyhneme konfliktu. Ja patrím medzi tých 72 percent, ktorí ozbrojený stret civilizácií neočakávajú, zároveň však do tej menšiny, ktorá vidí viac rozdielov, ako spojníc (ak za spoločné nepovažujeme aj také samozrejmosti, ako napr. krvný obeh, alebo rodičovská láska). Hneď na úvod začnem rozdielom, ktorý považujem za tak zásadný, že sotva môže niečo z toho, čo nás spája, vyrovnať skóre. Aký by bol kurz na moje prežitie?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (34)

Predstavme si hypotetickú situáciu, že by som ja, Ján Babarík, vystúpil v STV a povedal, že (zdôrazňujem, toto je hypotetická situácia, neodzrkadľuje môj postoj, aj keď nie som veriaci kresťan) Boh je čurák. Aký by bol po vyslovení tejto vety kurz na moje prežitie? Povedal by som, že hodne vysoký. Našiel by sa nejaký kresťan, ktorý by mi pre tento výrok odrezal hlavu? Maximálne by som stratil kredit u značnej časti obyvateľstva.

A teraz otočme mincu. Keby som vystúpil v moslimskej krajine v televízii a povedal (opäť hypoteticky, preboha, nieže ma niekto zabije) Alah je čurák. Aký by bol v tomto prípade kurz na moje prežitie? Rozšírim otázku: Aký by bol kurz na prežitie Slovákov, ktorí by sa práve nachádzali v moslimských krajinách? Ako dlho by vydržala naša ambasáda, kým by ľahla popolom? Ako dlho by trvalo, kým by bol zavraždený prvý Čech, pretože s nami niekedy zdieľali spoločný štát? Budú niekedy moslimovia ochotní našim ateistom tolerovať vlažný vzťah k Bohu, niekedy dokonca až neúctu?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V tomto vidím zásadný rozdiel. Teraz na moslimov nenadávam, ani sa nesnažím ich uraziť. Nenadávam ani na nášho, ani na ich boha. Ich citlivosť na otázky viery je neporovnateľne výraznejšia, ako naša. Sú fatalisti, ako povedal istý moslim v diskusii k článku Is Islam compatible with modernity? Na svete sú preto, aby uctievali Alaha. Veci sa im dejú. Oni nie sú tí, kto ovplyvňuje dianie. A moderná doba je práve o tom - ovplyvňovať dianie. My sme už dávno vyrástli z podriaďovania sa božej vôli. V čase mieru sme individuality, do celku sa zomkýname len v čase ohrozenia. (Dúfam.) U nás je bežné, že vo voľbách syn volí úhlavného politického nepriateľa idola svojho otca, dokonca aj dcéra. U nás, keď niekto zavraždí, je vrah. Keď sa vraždou pomstí, tiež je vrah. U nás sa človek môže narodiť ako kresťan, prežiť život ako ateista a umrieť ako moslim. Fatalizmus vo vzťahu k božej vôli je u nás rovnako dobrovoľný, ako členstvo v Slovenskom zväze záhradkárov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vráťme sa k prieskumu BBC. V Indonézii žije najpočetnejšia moslimská komunita na svete. Z 200 mil.obyvateľov sa okolo 170 mil. hlási k islamu. A 51% Indonézijčanov si myslí, že vzťahy medzi moslimami a Západom vyústia do konfliktu. Myslí si to takmer 40% Nemcov, 31% Američanov, 29% Turkov... Keď to všetko spočítate, môže to byť štvrť miliardy ľudí, väčšinou moslimov, ktorí počítajú s vojnou. Asi budete so mnou súhlasiť, že problémy nespôsobuje väčšina populácie, ale agresívne menšiny na oboch stranách. Ak si niekto myslí, že jedného dňa tieto agresívne menšiny kopneme do zadku a sadneme si k jednému obrovskému stolu, tak je naivný. Tam sú pohlavári, ktorí do nich hustia svoje protizápadné omáčky, my máme tiež svojich pohlavárov, ktorí hustia do nás. Dovolím si tvrdiť, že ako jednotlivci sme viac schopní samostatného úsudku ako moslimovia, nemusíme sa pri vyjadrovaní svojho názoru báť o život alebo slobodu, máme lepší prístup k informáciám takým aj onakým a - sme bohatší a máme úplne iné starosti. Preto k nám stále prúdia ďalší a ďalší emigranti z arabského sveta a opačným smerom nikto (odhliadnúc od vojakov). A kam to vedie? Čím viac sa naše svety prelínajú, tým väčšie a drsnejšie sú trecie plochy. Lenže už je príliš pozde na to, aby sme sa oddelili a dopriali si time out na vyrovnanie rozdielov. Túto hru musíme dohrať s tými kartami, ktoré sú rozdané.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Ján Babarík

Ján Babarík

Bloger 
  • Počet článkov:  218
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu