reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Ján Babarík

Ján Babarík

Bloger 
  • Počet článkov:  218
  •  | 
  • Páči sa:  3x
reklama

Zalužany

Veľkonočný oný...Ľapien!

Ján Babarík

Veľkonočný oný...Ľapien!

Jedli ste už niekedy ľapien? To je vám veru iné vlastenectvo ako hymnu vyspevovať. Hoci u nás v Zalužanoch sme sa ľapienom tlačili väčšinou na Kračún, dá sa aj na Veľkú noc. Príprava si vyžaduje veľké srdce a oddanosť vlasti. Náklonnosť k alkoholu nič nepokazí.

  • 3. apr 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 112
Zalužany, Zalužany, Viktor v bani umazaný

Ján Babarík

Zalužany, Zalužany, Viktor v bani umazaný

Počas krízy v tridsiatych rokoch odišli dvaja Zalužanci do Ameriky, aby tam - v mylnom presvedčení, že peniaze sa zarábajú prácou - dreli v bani ako otroci. Jediní dvaja Zalužanci v tej čiernej americkej bani. Jedného dňa tam došlo k výbuchu alebo zosuvu, neviem presne, isté je len to, že všetkých chlapov zachvátila panika a v zmätku jeden cez druhého utekali von. Potom sa v tej mase vystrašených a šinavých chlapov hľadali, aby sa uistili, že obaja prežili. Viktor, te si to? zvolal jeden, keď sa mu zazdalo, že jedno zo zaprášených strašidiel je jeho krajan zo Zalužian. Jej son, jej, povedal ten druhý, ale keďže nemal istotu, položil kontrolnú otázku: Ale te si kto? (Toto je opravená verzia, bradafaka ma upozornil, že pôvodne som to nenapísal presne.)

  • 2. feb 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 3
Zalužany, Zalužany, alebo Chlap neplytvá časom

Ján Babarík

Zalužany, Zalužany, alebo Chlap neplytvá časom

Máme v Zalužanoch jedného chlapa, voláme ho Poukilo. Pánboh ho obdaril inými cnosťami ako nadbytočnými kilami. Napríklad nezaháľa. Vždy, keď má voľnú chvíľu, využije ju na zmysluplnú činnosť. Býva neďaleko krčmy, čoby kameňom dohodil a zvyšok došťal. Jedného dňa vstúpil dnu a už od dverí kričal krčmárovi: Chytro mi daj pivo a rum, kým sa mi vaňa napustí!

  • 1. jan 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 25
Zalužany, Zalužany, alebo Piga nesmie umrieť!

Ján Babarík

Zalužany, Zalužany, alebo Piga nesmie umrieť!

Piga. Znie to dobre, čo? Ako nejaká zbraň novozélandských Maorov, alebo samica prasaťa po anglicky. V skutočnosti sa piga hrá. S obľubou a láskou ju hrávajú drsní, vlastnými vetrami ošľahaní Zalužanci z Hrnčiarskych (nie Rimavských, tí ju nepoznajú) Zalužian. Zalužanci hrávajú pigu už tisícročia. Dokonca, keď naši dobrodruhovia zakladali Boston (Jano Málik, Peter Kačanove a Ďula Obročník) ju vyviezli do Ameriky, kde z nej časom vznikol tzv.bejzból. Ten už však dávno zapadol prachom. A podobný osud hrozí aj pige. Riaditeľ sekcie športu ministerstva školstva Pavol Macko sa nechal počuť, že pigu zachránia, aj keby preto celé Slovensko malo ľahnúť popolom.

  • 2. mar 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 10
Zalužany, Zalužany … alebo V krčme je lepšie ako na svete!

Ján Babarík

Zalužany, Zalužany … alebo V krčme je lepšie ako na svete!

Tento článok nie je ničím iným, len psou službou rodnej hrude. Pokračujem v nastúpenej ceste. Čím viac ľudí bude poznať Hrnčiarske Zalužany, tým viac ich pochopí, že sú lepšie ako Ožďany, Sušany a Hadovo dokopy. Mor ho, bazmeg!

  • 11. jan 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 19
reklama
Zalužany, Zalužany, stále som z vás nadržaný

Ján Babarík

Zalužany, Zalužany, stále som z vás nadržaný

Raz som čítal zaujímavú esej od Kusého o tom, kedy je Slovákom, kedy manželom, kedy občanom, podľa toho, ktorý subjekt si jeho lojalitu práve vyžaduje. (M.Kusý, Čo s našimi Maďarmi, Kalligram 1998). Je mi jasné, že začať článok zmienkou o Kusého eseji nemusí byť cesta k čítanosti, ale hádam je vždy lepšia Kusého esej, ako Mojsejov Kusaj. Ničmenej smerujem k tomu, že momentálne som veľkým Slovákom, lebo už pár mesiacov prebývam v Anglicku, tak sa mi cnie. Ale inak som národným patriotom dosť vlažným, lebo si to otčina nevyžaduje. Skôr sa cítim byť občanom. Zato som však neúnavným Zalužancom, bez ohľadu na to, či si to táto gemerská dedina vyžaduje, alebo nie. Skôr ma prejde metro v Seredi, ako tento lokalpatriotizmus.

  • 16. okt 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 49
Zalužany, Zalužany, alebo Indiánske letá

Ján Babarík

Zalužany, Zalužany, alebo Indiánske letá

Dostali sme po rypákoch tak, že sme ani nevedeli, kam z konopí. Poltárskych Cigánov sa vyrojilo zo všetkých strán a my, zo piati do nemohúcna opití pubertálni Zalužanci (dovtedy, pravda, zversky sebavedomí) sme zrazu nevedeli, kadiaľ utiecť. Na druhý deň ráno, keď som doma len tak v trenírkach raňajkoval, si moja mama všimla modrinu v tvare topánky, ktorú som mal na pleci. „Zbili ťa?“ povedala a začala sa dobrosrdečne smiať. Také to boli časy, osemdesiate roky minulého tisícročia. Roztopašná samopaš. Tento článok nemá nič spoločné s voľbami. Nie je nostalgiou za socializmom, len za detstvom. Začalo sa to tým, že som si večer zapol JOJku a rozpozeral americký thriller Generálova dcéra. Keď ma to prestalo baviť, tak som si pustil Vesničku mou střediskovou, ktorý to film som videl už aspoň dvadsaťkrát. A je to tu. Vyrojili sa spomienky na tie roky, prvý liter lacného vína na dedinskej zábave, prvá cigareta, prvý orál, prvá súlož s Elkou z vedľajšej dediny.

  • 3. jún 2006
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 984x
  • 51
reklama
SkryťZatvoriť reklamu